Automobilka Hyundai, jejíž domovinou je Jižní Korea, vyvíjí auta s vodíkovým pohonem již více než dvacet let. Od roku 2013 můžete při troše štěstí na silnici spatřit model Tuscon Fuell Cell a docela žhavou novinkou je poslední model Hyundai Nexo.
Jedná se o velmi pohledný vůz s rozvorem náprav 2789 mm. Jeho délka je 4,67 metru, šířka 1,86 metru a výška 1,63 metru. (Vůz Fuell Cell je mimochodem kratší, užší a vyšší a má kratší rozvor náprav.)
Pohonná jednotka je velmi zajímavá. Spočívá v elektromotoru o výkonu 120 kW, točivý moment 395 Nm. Ve srovnání s Fuell Cell je výkon vyšší o 20 kW a u točivého momentu o 95 Nm. Vůz akceleruje z 0 na 96,6 km/h za 9,5 sekundy. (Fuell Cell to dokáže až za 12,5 sekundy.) Pohonnou energetickou jednotkou je systém palivových článků o výkonu 95 kW doplněný o lithium-iontové baterie. U Nexa se počítá s běžným dojezdem 800 km, mimochodem, jeho předchůdce Fuell Cell zvládl ujet jen 590 km.
Elektronika je na špičkové úrovni
Nexo je pochopitelně náležitě nadupáno elektronikou. Řidiče na první pohled upoutá inovovaný autonomní systém řízení a palubní deska se dvěma digitálními displeji. A to není vše, v takové „inteligentní kabině“ je v provozu technologie rozpoznání hlasu, která detekuje dokonce i stresové chování řidiče. Hlasová technologie, kterou dodává firma SoundHound, dokáže primárně ovládat zámky dveří, střešní okno, klimatizaci atd.
Remote Smart Parking Assist a Lane Following Assist
Hyundai Nexo je jedním z prvních vozů, které mají k dispozici systém ADAS (Advanced Driver Assistance Systems), využitý pro práci při sledování tzv. slepého úhlu při změně jízdy do vedlejšího pruhu. Řidič se tak může plně soustředit na jízdu, aniž by musel otáčet hlavu. Tento bezpečnostní prvek se ukázal jako velmi účinný pomocník.
Další skvělou funkcí je LFA (Lane Following Assist), ta dokáže zabezpečit vedení vozu uprostřed jízdního pruhu v rozmezí rychlostí od 1 do 144 km/h, a to jak v městských ulicích, tak i na dálnicích. Vypomáhá mu další podpůrný systém HDA (High Driving Assist), ten vyhodnocuje údaje ze snímačů a mapových dat pro automatickou úpravu rychlosti, především na dlouhých jízdách. A nakonec systém RSPA (Remote Smart Parking Assist) umí s vozem vyjet z garáže nebo z místa, kde parkuje, i bez řidiče uvnitř. S vozem také zaparkujete, i když stojíte venku na chodníku. Auto to provede samo i bez vás.